Adviesbureau TCM

Tel. + 31 (0) 6 29 311 589
E-mail info@totalcateringmoerdijk.nl

Nieuws

Meals-on-wheels in MMC groot succes

Hoofd-voedingsdienst Adrie Jongenelen van Maxima Medisch Centrum in Veldhoven kijkt terug op een zeer succesvol jaar. De patiënten blijken alom tevreden over het een jaar geleden geïntroduceerde meals-on-wheels-concept.

Daarbij is de derving ook nog eens enorm gedaald. Het geheim van het succes: een goede leverancier en geen hiërarchische scheiding meer tussen keuken, spoelkeuken en voedingsassistentes. Die waardering van patiënten voor het eten en drinken vertaalt zich in een rapportcijfer van 8,3. Nog maar een jaar geleden scoorde de maaltijd niet meer dan een magere 6,1. Toen werd de maaltijd nog gekoppeld bereid in de twee keukens op de locaties Eindhoven en Veldhoven. Die twee keukens waren aan vervanging toe, bovendien kon met het inflexibele en dure systeem niet meer aan de wensen van de hedendaagse klant worden voldaan.

“Dus zijn we buiten de deur gaan kijken,” vertelt Jongenelen. “We gingen op zoek naar een producent die bereid was om samen met ons te werken aan de hoge kwaliteit die we nastreven.” Uit een aanbesteding kwam DMC Maaltijdservice als beste uit de bus. Wat dit bedrijf volgens Jongenelen uniek maakt is niet alleen de hoge kwaliteit van de producten, maar vooral ook de bereidheid om samen te werken en maatwerk te leveren.

Belangrijkste schakel
Binnen Max Maaltijdservice à la Carte, zoals het voedingsconcept is gedoopt, zijn de voedingsassistenten een belangrijke, zo niet de belangrijkste schakel. “Hun functie is veranderd van postbode naar gastvrouw,” zegt Jongenelen. “Eerst leverde de voedingsassistente een plateau af bij de patiënt, zei ‘Eet smakelijk’ en dat was het. Nu is ze beheerder. Het product was eerst ook een product van de kok, nu is het háár product.”

De voedingsassistenten zijn nu ook de ogen en oren van de voedingsorganisatie. Als de voedingsassistente de wagen retour brengt naar de keuken is er altijd een evaluatiemoment met de koks.

Rauwkost
Die feedback heeft al tot veel verbeteringen geleid. Zo is de dikslikmaaltijd afgeschaft en is de zelfgemaakte rauwkost, die vaak terugkwam omdat die te hard was, vervangen door kant-en-klare rauwkost van Bieze, die wel wordt gewaardeerd. Het is volgens Jongenelen de nauwe samenwerking tussen koks en voedingsassistenten die het concept tot zo’n succes maakt. “Die gezamenlijkheid is cruciaal voor het slagen van dit project.”

Ook de communicatie met de spoelkeuken is verbeterd. Jongenelen: “Vroeger stond de keuken in de hiërarchie helemaal onderaan. Als er eten terug kwam van een afdeling, dachten de medewerkers daar: zal mij een worst wezen. Er was geen belang. Nu maken ze deel uit van het concept en zijn ze betrokken.”

Voorbeeldproject
De volgende stap is dat er per afdeling een eigen menu samengesteld kan worden. De aftrap is gedaan op de kraamafdeling en de PAAZ. Op de kraamafdeling worden nu bijvoorbeeld ter plekke gemaakte wraps geserveerd, iets wat vroeger met de portioneerband onmogelijk was.

Een ander voordeel van het nieuwe systeem is dat de derving is gedaald van het gemiddelde in de zorg – tussen 40 en 62 procent – naar zo’n 5 procent. En Jongenelen denkt dat met wat fine-tuning het percentage nog lager kan. Hij heeft het project aangemeld bij het ministerie van LNV, dat gaat bekijken of er een voorbeeldproject van gemaakt kan worden.

Meer over Maxima Medisch Centrum in de nieuwe Food Hospitality (verschijnt 29 april 2010)